-
nov 08 2022 Het gras (en gas) is groener over de grens
Ondernemers staan onder druk omdat het hapert aan drie B’s: beschikbaar menselijk kapitaal, betaalbare energiebronnen, betrouwbare toeleveranciersketens. Lees artikel ‘Het gras (en gas) is goedkoper over de grens’ gepubliseerd in MKB Rotterdam Rijnmond magazine (SterkR) verstuurd naar 14.000 bedrijven/ondernemers.
Goedkopere productie van dezelfde (of betere) kwaliteit is mooi meegenomen, zeker in tijden van hoge energieprijzen en minder betrouwbare toeleveringsketens. Daarom reist een groep Nederlandse producenten jaarlijks naar Turkije. Er zijn al zo’n 3000 Nederlandse bedrijven gevestigd.
Turkije houdt Nederlandse ondernemingen fit en vitaal. Waarom? Omdat steeds meer sectoren aan groeiplafonds zitten, omdat de rek eruit is, of vanwege een tekort aan (arbeids) middelen. En dus gaat men internationaal op zoek naar partners.
De explosie van de gasprijzen hebben sommige tuinders doen besluiten de kassen deze winter leeg te laten. Ook andere sectoren in West Europa overwegen producties af te schalen wat aanverwante sectoren in Nederland zal beïnvloeden. Het stimuleert ondernemers duurzame strategieën uit te rollen.
Wat voor soort ondernemers gaan er eind oktober 2022 mee? Groente & fruit, logistiek, engineering/componenten en een ondernemer uit de meubel/interieur branche. Andere sectoren worden later in een aparte handelsmissie gefaciliteerd. Het succes van de vorige handelsmissie resulteerde in relevante contacten, contracten en zelfs nationale aandacht op de Turkse TV. Goed voor de Rotterdamse ‘BV’!
Let wel: laat u aan de hand meenemen door een Nederlandstalige, lokale handelsexpert met kantoor in Istanboel. Neem hiervoor contact op met de stichting KvK Nederland-Turkije te Rotterdam.
Artikel geschreven door Peter Wolters, vicevoorzitter stichting KvK Nederland – Turkije. Tevens sparring partner duurzaamheid, digitalisatie en internationale positionering.
Lees SterkR magazine, pagina 21
-
nov 01 2022 Resultaten succesvol afgesloten AGF handelsmissie Mersin & Antalya
Vol verwachtingen en nieuwsgierig vertrok een delegatie met Nederlandse AGF producenten, importeurs, investeerders en eco-innovatie experten 16 oktober vanaf Schiphol naar de Turkse handelsstad Mersin en agri-regio rondom Antalya. Om aan de Nederlandse retail (groente en fruit) vraag te voldoen werden Turkse ‘goede en goedkopere’ producten gezocht.
Feiten, kengetallen, prioriteiten
Eerst enige feiten op een rijtje. Turkije sloot haar Agri export in 2021 af met $1 MLD 182 mln. De export van verse groenten, fruit en producten steeg de eerste 6 maanden van 2022 met 9% t.o.v. 2021 tot 551 mln. De Turkse doelstelling voor 2023 wat betreft de export van verse groenten, fruit en aanverwante producten is 1,5 MLD. Belangrijkste exportlanden voor Turkije zijn Duitsland $93 mln, VS 87 mln, Rusland 65 mln. In totaal exporteert Turkije naar 122 landen.
Turkije zoekt innovatieve oplossingen voor haar prioriteiten op het gebied van klimaatverandering, duurzame landbouw, residuvrije landbouw en het verlagen van logistieke kosten. Het land heeft de ambitie om 30-50% minder chemicaliën in te zetten om te beginnen met mandarijnen, granaatappels en tomaten.
B2B matchmaking
Meer dan 50 enthousiaste Turkse producenten hadden zich 17 oktober aangemeld om kennis te maken met 11 Nederlandse delegatieleden tijdens de eerste B2B matching sessie in Mersin. Matching is meer dan alleen handje schudden en kennis maken. Het vergt een degelijke voorbereiding van soms een maand of twee van te voren om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dit werd gefaciliteerd door de Nederlands-Turkstalige dienstverlener ter plaatse Dutch Turkish Trade Consulting (DTTC). Er werd nauw samengewerkt met de Mersin Chamber of Commerce & Industry (MTSO).
Vervolgens bezocht de delegatie meerdere kassen per bus. Overal werden de Nederlanders super gastvrij met Turkse thee en huisgemaakte koekjes ontvangen voor een informele kennismaking. Vervolgens werden er kassen betreden, fruit geproefd, hygiëne, veiligheidsstandaarden, EU en andere certificatie gecontroleerd.
Selectie bezochte bedrijven: TARGID; EREN TARIM; AKSUN TARIM. Daarnaast ook bedrijven cq kassen met paprika, tomaten en een sappig citrus veld.
Er werd ruim tijd genomen om veel vragen te stellen. Uiteindelijk dient de kwaliteit constant en betrouwbaar te zijn. Vragen gingen over productie, opslag, verpakking, distributie, etc.
Een ‘Memorandum of Understanding’ met als doel samenwerking te bevorderen werd ondertekend door de voorzitters van de stichting NTTF en de Mersin Chamber of Commerce & Industry, een van de oudste KvK’s van Turkije met meer dan 16.000 leden.
Het proces werd ondersteund door een bijzonder gastvrij bestuur en secretariaat van MTSO. Lees meer informatie over de Agri Food sector van Mersin zoals klimaat en grond, R&D instellingen, agri productie kwantiteit, export en productie seizoenkalender.
Open armen
Geïnspireerd vertrok de delegatie met een binnenlandse vlucht vanuit Mersin naar de luchthaven Adana om vandaar per bus naar de volgende handelsmissie bestemming te rijden: Antalya. Nog meer B2B matchmaking gesprekken werden 19 oktober gefaciliteerd in een representatief hotel te Antalya. In een vergaderruimte werden op gegeven tijdsintervallen gesprekken georganiseerd tussen Nederlandse leden en Turkse producenten.
Individuele bedrijfsbezoeken werden uitgevoerd op vraag van sommige delegatieleden. Uiteraard werden deze altijd vergezeld door een chauffeur en een Turkse tolk. Ook een fotograaf was continue van de partij om het management, de bedrijfsomgeving, producten en verpakkingsmethoden op beeld vast te leggen. Selectie bedrijfsbezoeken 19 oktober: Meysan en Ergida Tarim.
Men werd met open armen ontvangen omdat de deelnemende Nederlandse bedrijven een totale omzet van +/- € 575 MLN vertegenwoordigen wat overeen komt met de halfjaarlijkse Turkse Agri export in 2021. De deelnemende bedrijven worden administratief ondersteund door RAAD International.
Slimme ‘groene’ Turken
De delegatie kreeg op 20 oktober een voordracht te zien van de Sivas Cumhuriyet University. In het kader van het “Net Green” project produceert men onder optimale hygiënische omstandigheden lekkere producten zonder bemesting, besproeiing en overmatige irrigatie. Duurzaamheid wordt door Turken serieus genomen. Vervolgens bezochten de delegatieleden meerdere (logistieke) bedrijven en fruit- en zaadproductie kassen. Selectie: Adalya Fresh; Ebeyler Tarim.
Beurs
De Interfresh Eurasia beurs stond 20 oktober ook op het programma. 41 Turkse standhouders cq exporteurs (websites opvraagbaar voor delegatieleden) ontmoetten opkopers uit vele landen. Net zoals tijdens de vorige handelsmissie in 2021 wist de Turkse ‘TRT’ televisie nu ook weer de stichting NTTF te vinden voor een kort gesprek met de voorzitter en vice voorzitter op de beurs.
Gezellige sociale momenten zoals lunches en diners waren vast onderdeel van het programma. De boog kan niet altijd gespannen zijn! Zelfs voor de cultuurliefhebbers was er een onverwacht moment: een bezoek aan de historische stad Taurus met de waterput van de apostel Petrus. Destijds ook al ingezet voor verse druiven!
Extra marktonderzoek
Kennismaken met de Turkse handelscultuur, vertrouwen opbouwen en op termijn contacten in contracten omzetten is het ultieme doel van een handelsmissie. Indien gewenst kunnen delegatieleden nadien tegen betaling extra persoonlijke begeleiding, markt- en productonderzoeken aanvragen bij Dutch Turkish Trade Consulting. De not-for-profit stichting NTTF zorgt dat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft.
Nagenieten
De terugreis werd vrijdag 21 oktober ingezet van Antalya via de nieuwe, indrukwekkende luchthaven Istanbul naar Schiphol. Sommige delegatieleden bleven enige dagen nagenieten. Men combineerde werk en prive terwijl men genoot van de mooie stranden en kwalitatief goede hotels aan de Turkse riviera. Deze loopt aan de zuidkust van Turkije aan de Middellandse Zee vanaf Marmaris-Antalya tot voorbij Alanya.
Geinteresseerd in deelname? Licht ons in over de behoeftes of specificaties van uw bedrijf of sector via het inschrijfformulier.
-
sep 20 2022 Energiecrisis doet EU toeristen èn ondernemers heroriënteren naar Turkije
Nu de energiecrisis Europa treft, zetten burgers zich schrap voor een strenge winter met strikte controle op het aardgasverbruik. Tegelijkertijd is er een soort ‘energie-toerisme’ aan het ontstaan. Europeanen boeken Turkse hotels om de komende koude maanden door te brengen. Ook ondernemers gaan zich anders oriënteren…
Volgens Ferhan Ademhan, lid van het bestuur van de Anatolian Tourism Operators Association, zijn boekingen voor november met 50% gestegen. Normaal zijn hun faciliteiten in de vakantieregio’s vanaf september voor 50%, in oktober voor 80% en in november volledig gesloten.
“Dit jaar zullen onze faciliteiten op volle capaciteit draaien. We denken dat onze toeristische doelstelling dit jaar de 40 miljoen zal bereiken. Tot nu toe hebben we de 26 miljoen overschreden. Dit betekent $ 35 miljard aan inkomsten” (*1).
De stichting KvK Nederland-Turkije signaleert dat de explosie van de gasprijzen ook sommige Nederlandse ondernemers hebben doen besluiten de zaken anders te regelen. Sommige agri-kassen worden deze winter leeggelaten (*2) . Tomaten en komkommers zullen pas aan het einde van de winter gepland worden. Ook andere energie-intensieve sectoren in grensoverschrijdende EU clusters overwegen productie af te schalen wat aanverwante sectoren zal beïnvloeden.
“Turkije kan alternatieve, lange termijn oplossingen bieden op het gebied van voedsel, energie en klimaatverandering”, aldus Peter Wolters, vicevoorzitter van de stichting KvK. Hij doelt hij op de groeigrenzen van de landbouw (stikstof/wetgeving Natura 2000) en een toekomstige lager waterniveau (*3).
Naast deze energie- en klimaatuitdagingen kan Turkije ook als alternatief dienen voor de (nog altijd) onvoorspelbare Covid restricties in China. De dramatische devaluatie van de Turkse Lira is uiteraard ook niet ongemerkt gebleven.
Specifiek Mersin biedt perspectief voor Nederlandse ondernemers. 40% van de landbouwexport komt uit Mersin. De haven en Free Zone faciliteren buitenlandse markten. De reeds sterke aanwezige logistieke sector zal gezegend zijn met de internationale/regionale luchthaven Çukurova (eind 2022 gereed) met een grote laadcapaciteit. Verse AGF met een hoge toegevoegde waarde (kersen, aardbeien) zullen EU-markten in een kortere tijd bereiken.
De eerste en enige Agri-Food Technopark is in Mersin (Agropark Mersin) gevestigd. Men is al begonnen met de toewijzing van kantoor- en productieruimte aan agrarische voedingsbedrijven met R&D-projecten.
De stichting KvK Nederland-Turkije in Rotterdam en partner Dutch Turkish Trade in Istanboel overleggen regelmatig met duurzame Agri R&D instellingen en potentiële investeerders geïnteresseerd in duurzame innovaties.
*1) Bron: Daily Sabah, 19-9-2022
*2) Bron: Financieel Dagblad, 28-7-2022
*3) Bron: voormalige Nederlandse landbouwminister, interview NPO-2, 29-7-2022
-
jul 26 2022 Voorzitter MKB Rotterdam in gesprek met stichting NTTF
Voorzitter Pieter van Klaveren van MKB Rotterdam vereerde de stichting NTTF en het interculturele expertisecentrum Inter-Focus met een bezoek op 20 juli 2022. De rode draad die tussen beide organisaties onder hetzelfde dak loopt is de interculturele meerwaarde van mens voor bedrijf.
Het midden- en kleinbedrijf in de Rotterdamse regio is de drijvende kracht achter de economie. Met ruim 800 aangesloten leden en 14.000 contacten is MKB Rotterdam een representatief netwerk voor ondernemers.
Gemeenschappelijke thema’s waarin men kansen ziet zijn o.a. internationaal ondernemen, duurzaamheid en vitaliteit. Begrip voor elkaar, samen durven risico’s te nemen, het creëren van banen en het behouden van gezond en dus productief personeel. Daar staan en gaan beide organisaties voor!
Meer Turkse ondernemers bij MKB besluitvorming
De economie loopt dan wel redelijk goed, maar nieuwe uitdagingen nemen de plek van optimisme alweer snel in. Van belang is dat ondernemers uit alle ‘vaatjes’ kunnen tappen qua nieuwe markten, nieuwe klanten, nieuwe kandidaten en bestaand personeel binnen de poort behouden.
Nederlands-Turkse ondernemers met al hun kennis, kunde en andere middelen zouden eigenlijk meer aangesloten moeten zijn bij gevestigde Nederlandse MKB verenigingen. Uiteindelijk worden burgers, consumenten, klanten, toeleveranciers en overige potentiële partners steeds diverser en kleurrijker. De stichting NTTF wil meer dialoog tussen Turkse en Nederlandse ondernemers op gang brengen. Ondernemers met Turkse roots zouden beter aangesloten dienen te worden. De stichting wilt met MKB ondernemers sparren over mogelijke aanvliegroutes in Nederlandse bedrijven.
Intercultureel luisteren is goud
Vitaliteit van bestaand personeel en re-integratie van ziek en arbeidsongeschikt personeel is een concrete uitdaging, zeker in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter wat ondernemers geld kan kosten. In geval van Nederlands personeel met een niet-westerse achtergrond komt daar nog een extra dimensie bij qua cultuurverschillen, taalbarrière en onwetendheid over de regels en plichten bij re-integratie en letselschade. Begrijpend luisteren in Turkse of andere exotische talen met professionele hulp van het interculturele expertisecentrum Inter-Focus is dan goud…
Op het gebied van internationalisering zijn Rotterdamse ondernemers uitgenodigd deel te nemen aan de volgende handelsmissie naar Turkije, eind oktober 2022. De successen van Nederlandse deelnemers gedurende de vorige handelsmissie in 2021 (video verslag) worden voortgezet!
*Foto: Ethem Emre, Pieter van Klaveren, Peter Wolters, Leyla De Mos
-
jul 25 2022 AGF HANDELSMISSIE: REIST U (WEER) MEE NAAR TURKIJE, OKT. 2022?
In oktober 2021 maakte onze stichting in samenwerking met RAAD International B.V. een enerverende handelsreis naar Turkije. De successen van onze deelnemers gedurende en na deze missie (video verslag) hebben ons gemotiveerd om in oktober 2022 opnieuw een handelsmissie te organiseren.
Ook u kan de uitstekende commerciële kansen ervaren die Turkije aan ondernemers biedt!
Het bestuur van de Stichting NTTF nodigt u van harte uit op 17 oktober 2022 mee te reizen. Vanwege de oorlog in Ukraine en de devaluatie van de Turkse Lira zien wij meer kansen voor de Turkse AGF. Laten we samen booming Türkiye ontdekken. Andere sectoren kunnen op aanvraag apart gefaciliteerd worden.
PROGRAMMA
Vertrek op zondag 16 oktober. Op maandag 17 oktober ontvangst door de Chamber of Commerce and Industry Mersin. Maandagmiddag, dinsdag, woensdag en donderdagmorgen B2B AGF ontmoetingen in Mersin en Antalya. Donderdag 20 oktober bezoek aan de InterFresh Eurasia beurs in Antalya met standhouders in de AGF en logistiek. Meer info.
Gedurende de reis creëert de Stichting NTTF toegang tot een breed netwerk van Turkse ondernemers, telers, exporteurs, importeurs en ambtelijke instanties. U wisselt ervaringen uit met uw reisgenoten en Turkse ondernemers. U kunt aangeven welke (type) telers/ondernemers u wenst te bezoeken. Op deze manier ontmoet u gericht partijen en krijgt u nieuwe inzichten in de uitgebreide kansen die de Turkse AGF markt u biedt.
KOSTEN
Deze bedragen ± €2.200 incl. vluchten, hotels, lokaal vervoer, gids/tolk, lunch en diners. De mogelijkheden voor uw eventuele specifieke wensen nemen wij graag door tijdens een persoonlijk gesprek.
De stichting NTTF bewaakt de kwaliteit, geeft toegang tot een groot Turks netwerk; TDTC in Istanboel organiseert en faciliteert ter plaatse met Nederlandstalige handelsexperts en RAAD International adviseert.
Interesse? Meld u aan onderaan deze pagina of stuur uw gegevens naar info@nttf.eu. Aansluitend nemen wij contact met u op. Eén ding is zeker: het wordt een fantastische reis met – naast de zakelijke activiteiten – ook voldoende tijd voor sociale interactie!
-
jun 23 2022 Turkije goed bezig met infrastructuur
De Turken hebben de laatste 20 jaar zo’n 172 miljard dollar geïnvesteerd in grootschalige infrastructuurprojecten. Men is bezig met een inhaalslag.
Een trotste Turkse transportminister tijdens de opening in mei 2022 van het 58e vliegveld in het land: “Wij hebben werk dat normaal 100 jaar zou duren slechts in 20 jaar gerealiseerd.”
Ook heeft Turkije meerdere megasnelwegprojecten voltooid waaronder Kuzey Marmara, de langste hangbrug ter wereld (‘1915-Çanakkalebrug’) en de breedste brug ter wereld, de ‘Yavuz Sultan Selimbrug’ gebouwd en een onderzeetunnel aangelegd onder de zeestraat van Istanbul, Marmaray. Verschillende lange tunnels werden aangelegd terwijl het aantal spoorwegkilometers en hogesnelheidslijnen toe nam. De logistiek zou er op termijn wel bij moeten varen, maar er is nog geen nationale logistieke (onderzoeks) strategie bekend.
Wilt u meer weten over optimalisatie van koude logistiek en uitvoering in e-commerce? Wij kunnen u in contact brengen met Nederlandstalige experts in Turkije.
Contact: info@nttf.eu
Kaart: The Black Sea Inter-Modal Corridor. Bron: Ministry of Transport Maritime Affairs and Communications
-
apr 11 2022 Ontmoeting Turkse zorgsector op ambassade
Begin maart heeft er een voorbereidende bespreking plaatsgevonden op de Turkse ambassade in Den Haag tussen de stichting NTTF en TOBB, de Union of Chambers and Commodity Exchanges, afdeling Turkish Health Tourism Sector Assembly.
De Turkse minister van handel heeft Nederland uitgeroepen als ‘Target and priority country in health tourism’. Men wil het Turkse gezondheidstourisme in Nederland sterker op de kaart zetten, meer concreet in de vorm van een grote Expo in Amsterdam.
Het mag gezegd worden: in 2021 hebben een half miljoen buitenlandse patiënten een behandeling gezocht en gevonden in Turkije.
De stichting NTTF brengt al sinds geruimere tijd de moderne ziekenhuisinfrastructuur en expertise in Turkije onder de aandacht van zorgverzekeraars in Nederland, zij het met de nadruk op geplande zorg (lees Turkse zorgcapaciteit voor Nederlandse wachtrij).
Welke Nederlandse B2B doelgroepen worden verwacht op de Expo in Amsterdam?
Op de eerste plaats huisartsen, zorgverzekeraars cq verzekeringsmaatschappijen en relevante publieke instellingen. Verder: ziekenhuizen, (gebit)klinieken, IVF centra, haartransplantatiecentra, dermatologische klinieken, esthetische centra, rehabilitatiecentra, ouderenzorg en verpleeghuizen. Met deze partijen zullen – al dan niet commerciële – afspraken kunnen worden gemaakt.
B2C doelgroepen zijn Nederlandse toeristen van Turkse oorsprong die op het punt staan een vakantie naar Turkije te boeken. Daarnaast worden er ook diensten aangeboden aan autochtone Nederlanders. In gesprekken kan men gezondheidsproblemen uiteenzetten, verzorging en thermaal toerisme. Belgische en Duitse geïnteresseerden zijn ook welkom.
Voorbeelden van gerelateerde diensten die de stichting NTTF in dergelijke gevallen kan bieden:
– Bureau faciliteiten stichting NTTF in Rotterdam
– ‘Branding’ en marketing advies gecombineerd met zakelijke handelsmissies
– Digitale diensten / samenstellen contactendatabank met Nederlandse doelgroepen
Lokatie Expo: Postillion Hotel & Convention Centre, Amsterdam. 20-21 mei.
Ondersteund door DEIK (Foreign Economic Relations Board) en OHSAD (Association of Private Hospitals and Health Institutions).
-
apr 04 2022 Hoe helpen wij Nederlandse ondernemers in Turkije?
Turkije is net een ‘snoepwinkel’, een verleidelijk paradijs waar het bruist van de kansen. Het is mooi te observeren hoe dit uitgestrekte land Nederlandse ondernemers iedere keer weer een stoot energie geeft.
Maar: waar start je als ondernemer? Hoe moet je omgaan met een onbekende bureaucratie en zakelijke cultuur? Wie neemt de Nederlandse ondernemer fysiek mee het lokale veld in? Lees verder hoe de stichting NTTF en aangesloten dienstverleners ter plaatse kunnen helpen.
Neem Douwe uit Friesland. Hoewel zijn zaken goed lopen merkt hij toch dat zijn klanten veeleisender zijn geworden. Deze zoeken continue ‘iets nieuws’ voor consumenten die meer vrije tijd hebben. Men zoekt een vakantie veiliger en dichter bij huis in deze onzekere tijden met post-Corona en andere crisis.
Douwe wordt door de stichting NTTF te Rotterdam doorverwezen naar een van de aangesloten dienstverleners/experts ter plaatse. Zijn aanvraag: “voer een marktonderzoek uit naar geschikte melamine producenten in Turkije”. Melamine is een extreem duurzaam en scheurvast plastic verkrijgbaar in een breed scala aan vormen, kleuren en patronen. Daarnaast is Douwe op zoek naar 15 soorten textielproducten. Allemaal ideaal voor huis, tuin, keuken en camping gebruik.
Een succesvolle B2B ontmoeting eindigt niet op een luchthaven…
In een eerste fase maakt de Nederlandstalige dienstverlener in Turkije een shortlist van mogelijke Turkse producenten. In het Turks wordt er veel gebeld met allerlei managers in Turkse ondernemingen. Vervolgens wordt nagegaan of de producten voldoen aan de EU kwaliteitseisen.
In een tweede fase ontvangt Douwe alle relevante gegevens. Hoewel hij vertrouwen heeft in de hoge productkwaliteit en de benodigde certificaten, dienen deze geproduceerd en geleverd te worden onder welomschreven condities. Zijn er misschien nog meer nuttige Turkse partners of toeleveranciers, vraagt Douwe zich af…
Als exclusieve service worden er meer producent kandidaten geïdentificeerd en kruiselings aan elkaar gekoppeld. Verder worden er product technische, Turkse experts uit het grote netwerk van de dienstverlener bij betrokken. Deze kruipt hiervoor wederom in de pen, telefoon en bezoekt ze.
In een derde fase wordt Douwe persoonlijk in contact gebracht met de Turkse producenten en toeleveranciers. De dienstverlener organiseert de reis van Schiphol, via Istanboel naar andere Turkse steden. B2B ontmoetingen worden door de dienstverlener en een extra gids ondersteund.
Een succesvolle B2B ontmoeting of handelsmissie eindigt niet op een luchthaven; het eindigt in de schappen van een Nederlandse winkel, zou je zeggen, nietwaar?
Maar: het is vaak (alleen) fase drie die aangeboden wordt door branche- of netwerkorganisaties. Jammer: de hoge heren vertrekken met of zonder minister weer terug naar huis terwijl het eigenlijke werk nog moet worden uitgevoerd. Deze onontwikkelde kansen zijn in cijfers uiteengezet in het rapport ‘Waar zit onbenut handelspotentieel Turkije – Nederland?’
De coördinerende rol van de stichting NTTF in Rotterdam en het commerciële aanbod van de aangesloten, uitvoerende dienstverleners ter plaatse in Turkije is uniek.
En Douwe? Dit ziet het wel zitten in Nederland en Turkije. Zijn reactie “ (…) zonder jullie ondersteuning zou ik deze taken niet hebben kunnen uitvoeren.” Geïnteresseerden in deze referentie kunnen zijn contactgegevens opvragen.
-
mrt 26 2022 MKB Rotterdam Rijnmond werkt samen met Netherlands – Turkish Trade Foundation
MKB Rotterdam Rijnmond werkt samen met de NTTF. “Ik denk dat we met al onze experts uit verschillende sectoren veel kunnen betekenen voor bedrijven in beide landen,” zegt voorzitter Ethem Emre.
MKB_04_2018_AanspreekpuntTurkije -
mrt 07 2022 Resultaten bestuursvergadering stichting NTTF
Tijdens een recente bestuursvergadering werd besloten de deuren voor nieuwe bestuursleden te openen.
Turkije ‘boomt’ en biedt veel handelskansen voor KMB bedrijven. Dit vergt ervaringsdeskundigen die affiniteit en ervaring met Turkije hebben.
De huidige bestuurdersstoelen worden bekleed door experts en ondernemers in de domeinen fiscale advisering en internationale bedrijfsherstructurering; juridische dienstverlening; bilaterale handelsbetrekkingen, im/export; transport en logistiek; IT, energie en projectmanagement en de zorgsector. De vacante plaats is voor een Turkse ondernemer vanwege het behouden van een evenwichtige balans tussen Nederlanders en Turken.
Men is tevreden over de resultaten van 2021. Er is veel aandacht besteed aan de stichtingsstructuur, een databank met 15K bedrijfsgegevens, opgebouwde contacten met belangenorganisaties in beide landen, uitgevoerde handelsmissies, opgestelde rapporten met interessante handelsstatistieken, het stroomlijnen van de human resources binnen de stichting en vernieuwing van afspraken met aangesloten commerciële dienstverleners/partners.
Gezien het geweldige succes van de (Agri) handelsmissie in 2021 zullen in 2022 wederom handelsmissies worden georganiseerd. De eerste aanvragen zijn reeds binnen voor de sectoren verwerkte voeding, metaal, meubels/interieur en textiel.
Het ITR Connect initiatief met ‘goede en goedkopere’ Turkse IT/software experts voor Nederlandse bedrijven toont groeiende resultaten. Contracten met klanten zijn getekend terwijl het project professioneel wordt opvolgt, aldus het verantwoordelijke bestuurslid. Deze laatste staat open voor nieuwe projectmanagement aanvragen van geïnteresseerde Nederlandse bedrijven in Turkije.
Het bestuur ontfermde zich over afgehandelde handelsaanvragen uit Nederland en Turkije. Over het algemeen zoeken Nederlanders Turkse productie toeleveranciers, men heeft juridische of administratieve vragen, of men wilt een lokaal bezoek laten uitvoeren om misverstanden tijdens productieprocessen op te lossen. Vanuit Turkse kant bestaat veelal de behoefte om geschikte Nederlandse partners te vinden en om gespecialiseerde producten te vermarkten.
-
feb 28 2022 Sappig nieuws: Granaatappel vers-persmachine geïntroduceerd in Nederlandse supermarktketen. Het werd tijd!
Steeds meer exotisch fruit uit allerlei windstreken bereikt de Nederlandse retail. Traditionele appelsienen zijn lekker, maar zo’n zoetzure, frisse granaatappel geeft ook een sterke ‘boost’ aan een vitale levensstijl.
Tijdens een recente Agri handelsmissie naar Turkije werden Nederlandse inkopers in contact gebracht met allerlei vers-producenten. De granaatappel passeerde ook de revue. De oorsprong van deze vrucht ligt in West- en Centraal-Azië. Er werd al melding gemaakt van de granaatappel in de Griekse mythologie, de Koran en het Oude Testament. Deze historische vrucht is in de loop der tijd een bekende superfood geworden. Het bevat mineralen zoals calcium, magnesium en kalium, die belangrijk zijn voor het hart, de zenuwen en de spieren. De exotische vrucht is ook rijk aan sporenelementen zoals ijzer en zink, vezels, antioxidanten en vitaminen.
Waarom deze automatische persmachine goed nieuws is? Omdat de taaie huid van de granaatappel voor sommigen niet erg uitnodigend is. Tevens is het moeilijk te pellen met die 4 tot 6 witte wandjes in de binnenkant. Nu dus opgelost!
Ontdek deze en andere geheimen van Turkije, neem contact met de stichting KvK Nederland – Turkije indien geinteresseerd in handelsmissies (Agri of andere sectoren). -
feb 21 2022 Het loopt goed storm: aantal MKB aanvragen over Turkije loopt gestaag op..
Heel begrijpelijk in deze onzekere tijden… Afhankelijk van de sector zoeken Nederlandse MKB’ers alternatieven en parallelle supply chains voor China. Verder loopt men tegen groei ‘plafonds’ aan (CO2 grenswaarden of omgevingsbelemmeringen). Andere bedrijven zoeken personeel en experten (IT) buiten Nederland. En uiteraard zijn er traditionele vragen over juridische en bureaucratische uitdagingen waarvoor men lokale hulp in Turkije zoekt.
Spontane selectie van aanvragen ontvangen door de Stichting KvK en haar aangesloten commerciele partners eind 2021, begin 2022:
- “Vanwege de onvoorspelbare (Corona) situatie zoeken wij een Turkse productiepartner die snel kan improviseren, kunt u een partner zoeken…. “
- “Wij zoeken voor ons familie investeringsfonds subsidies in vastgoed en toeleveringsproductie van plaat- en licht constructie werk, weet u misschien… ?”
- “Kunt u ons vertellen of er import- en andere heffingen zijn voor herbruikbare agri-kratjes tussen NL en TR?”
- “Kunt u nagaan wie het tekeningsbevoegd management is van de firma (…); staan ze correct ingeschreven bij lokale KvK en in relevante databanken?”
- “Ik ben student die met start-up WiFi’s verhuurt voor Turkse hotellobby’s. Het loopt goed; kan ik daar een bedrijfje oprichten i.v.m. belasting… “
Selectie aanvragen uit onze Turkije grabbelton:
- “I represent (…) Turkish furniture producers, we search Dutch clients; could you organise a trade mission for my members in the Netherlands?”
- “We produce sulfur in Izmir generally used by oilseed producers, it reduces PH value of soil. We search Dutch companies that import and sell fertilizers”.
- Etc.
Wilt u uw aanvraag bespreken? Stuur ons een mail met uw bedrijfsgegevens en specificaties van uw aanvraag. Op basis daarvan kan er eventueel een ZOOM ingepland worden.